Artikel: Stressbehandling

Hvordan behandler man stress? Stressbehandling er aktuelt, hvis man er blevet for stresset. Der er flere muligheder for behandling af stress, og det er vigtigt at vælge den rigtige mulighed.

Diagnose

Før man sætter en stressbehandling i gang, er det vigtigt at få stillet den rigtige diagnose. Skridt ét er ofte gennem en test, som indikerer stress. Dette kan f.eks. være

 Hvis nogle af testene indikerer stress, er det ved alvorlige symptomer vigtigt at udelukke eventuelle sygdomme og lidelse. Det vil som regel være ens egen læge, der gør dette. Alvorlige stresssymptomer kan nemlig skyldes andre ting end stress. Det kan f.eks. være stofskiftesygdomme, hormonelle forstyrrelser, depression eller angst. Derfor er et besøg hos lægen vigtigt.

 NB: Du kan ikke få foretaget spytprøve-test eller måling af hjerte coherence hos din læge, da sygesikringen ikke dækker udgifterne.

Behandlingen

En effektiv stressbehandling indeholder flere komponenter. F.eks.:

  • At komme fysisk og psykisk i balance igen
  • At få hverdagen til af hænge sammen
  • At arbejde på at få et godt liv

Behandlingen er altid et forløb. Der vil til at begynde med være fokus på afstresning, og efterhånden som man kommer længere, vil behandlingen have mere fokus på stressforebyggelse.

 Behandlingen inkluderer altid at finde de egentlige stressårsager, og hvordan man reagerer på og håndtere disse. Forebyggelse kan både være at ændre på omstændighederne og at lære, at omstændighederne ikke får lov til at stresse en selv. Der vil således blive arbejdet både med praktiske ting og med ens egne tanker.

Lægen

Lægen er ofte det første skridt i en egentlig stressbehandling. Lægen kan stille diagnosen og afgøre, om en eventuel medicinering er nødvendig, og om en sygemelding er påkrævet.

 Vedr. sygemeldinger, er der stor forskel fra læge til læge på, hvordan dette håndteres. Dels er der forskel på, om de mener en sygemelding er påkrævet, dels er der forskel på, hvor længe de giver en sygemelding.

 Lægen har meget få muligheder for at henvise en stresset person til behandling, og kun meget få læger gennemfører selv en behandling med samtaleforløb. Derfor er man ofte overladt til sig selv og de muligheder ens arbejdsgiver, fagforening og forsikringer giver.

 Hvis du er så uheldig at have en læge, der ikke tager stress alvorligt, så er der ikke andet for end at finde en anden læge.

Selvhjælp, psykolog eller stresscoach

Nogle mennesker er i stand til at komme ud af en alvorlig stress med egen hjælp, men de fleste har brug for professionel hjælp.

 Der findes to faggrupper, der er specialiseret i at hjælpe stressede mennesker, nemlig psykologer og stresscoaches. Indgangsviklen til hjælpen er meget forskellig.

 Om psykologhjælp eller stresscoaching er bedst, afhænger at situationen, og hvad der har ført til stressen. Hvis stressen har udviklet sig til depression, alvorlig angst eller anden sygdom, så er psykologhjælp den rette hjælp. Hvis man, før man blev stresset, ville have glæde af psykologhjælp, så er det også psykologhjælp, man skal have, når man er blevet stresset. Hvis man derimod ville have glæde af coaching, før man blev stresset, så er det stresscoaching, der vil være den rette hjælp.

Ved psykologhjælp er det vigtigt at finde en psykolog, der er specialiseret i stress og giver kognitiv terapi. Ikke al psykologhjælp hjælper på stress.

Ved stresscoaching er det vigtigt at finde en stresscoach, der er certificeret til at give stresscoaching. Almindelig coaching vil ofte gøre ondt værre.

Næste skridt

Du kan læse mere om, hvad man kan gøre, hvis man er alvorligt stresset på under: Alvorligt stresset – Hvad gør du så?

Se foregående blog-indlæg: «  
Se næste blog-indlæg:  »

Se nyeste blog-indlæg her: www.forebygstress.dk/blog

Se også hjemmesiden: www.forebygstress.dk

3 Responses to “Artikel: Stressbehandling”

  1. [...] det er ikke holdbart, så jeg overtalte hende til at konsultere en psykolog for at få en behandling mod stress. Det skulle selvfølgelig være på firmaets regning, for det er i vores interesse at holde hende [...]

  2. Hej

    Jeg har været sygemeldt i to mdr. pga stress, som skyldes både et arbejde med højt stressniveau (jeg er ikke den eneste, som er stresset på arbejde), og et travlt hjemmemiljø med små børn.
    Jeg blev sygemeldt, da jeg en dag blev ramt af en meget voldsom panikangst, hvor jeg slet ikke kunne være nogen steder. Jeg har, når jeg ser tilbage, haft fysiske symptomer, som træthed, svimmelhed og hovedpine i et pænt stykke tid før, men har desværre ikke taget det alvorligt. Jeg havde det rigtigt dårligt den første måned, efter jeg blev sygemeldt, og begyndte så at få det bedre, men hen over julen fik jeg desværre et tilbagefald. Siden det tilbagefald har jeg haft det meget svingende særligt med svimmelhed, og en svag angstfølelse. Jeg har været tilbage på arbejde på nedsat tid i en uges tid, men er igen fuldtidssygemeldt.

    Når jeg er alene eller sammen med få mennesker, kan jeg have det nærmest normalt, men der skal ingenting til for at vælte mig. Indimellem ved jeg faktisk ikke, hvad som gør, at jeg reagerer. Jeg har rigtigt svært ved, at min tilstand svinger så meget, da jeg hele tiden kommer i tvivl om, hvorvidt jeg nogensinde bliver helt normal igen.

    Jeg går ved en psykolog, laver mindfullnessøvelser og sørger for en eller anden form for fysisk aktivitet hver dag. Jeg laver også øvelserne fra stresskurset. Jeg er ved øvelse tre.

    Mine spørgsmål er, om der er noget, som jeg burde lave, som jeg ikke gør? Og om det er normalt at have det så svingende?

    På forhånd tak.

    Vh. Karina.

  3. .

Se foregående blog-indlæg: «  
Se næste blog-indlæg:  »

Se de nyeste blog-indlæg: www.forebygstress.dk/blog

 

Har du en kommentar? Eller et spørgsmål?