Ny Guide: Sov godt og nok – vejen til bedre søvn – af Bjarne Toftegård

Sov godt og nok - af Bjarne Toftegård

Sov godt og nok – af Bjarne Toftegård

Søvn er en udfordring for mange, og specielt hvis man er stresset, er det næsten altid en udfordring. Søvnproblemer er faktisk et af symptomerne på stress. Men man kan også have søvnproblemer af andre årsager, og man kan også være stresset, uden at have søvnprobemer.

Det at sover godt og nok er som regel noget af det, jeg hjælper stressede med. Jeg har i tiden løb brugt tid på at forstå søvn, og ikke mindes at finde de meste effektive teknikker til en god søvn. Det er teknikker, som i den grad er afprøvede af mange mennesker, som jeg nu har samlet i denne guide om at sove godt og nok.

En god søvn starter ikke, når man går i seng. Den starter faktisk flere dage i forvejen. Vi har nemlig en indbygget døgnrytme, og hvis vi ikke følger den, så går det ud over vores søvnkvalitet. Vi oplevet en slags jetlag, bare vi er en time ved siden af vores døgnrytme. Det vil sige, at en ting, som kan hjælp på vores søvn er en fast sengetid.

Hvad er sker i løbet af dagen, har også stor betydning. For eksempel får vi en bedre søvn, hvis vi er fysisk aktive, bare aktiviteten ikke ligger de sidste timer før vores sengetid.

Så har det også stor betydning, hvordan vores aften er. Specielt skal vi undgå alt det, der kan give spekulationer og tankemylder. Men ikke kun det. Vi skal også undgå for meget lys, da det er med til at forstyrrer vores døgnrytme. Det kan derfor være en god ide at undgå skærme, både tv, computer og mobiltelefoner, den sidste time før man går i seng.

Ovenstående er nogle af de teknikker man kan bruge. Jeg har samlet dem og flere endnu i min guide ”Sov godt og nok”, hvor er er 20 konkrete råd. Der er også gode råd til, hvad man kan gøre for falder i søvn, hvis man ikke lige falder i søvn af sig selv.

Guiden findes både som et hæfte (vejl. pris kr. 29) og som en e-bog (vejl. pris kr. 15), og kan købes i alle danske boghandler og internetboghandler samt i iBooks.

Du kan se mere om guiden her: www.forebygstress.dk/link/sovgodtognok.php

6 comments on “Ny Guide: Sov godt og nok – vejen til bedre søvn – af Bjarne Toftegård

  1. Anette Poulsen

    Jeg fik en medarbejder der gik ned med stress, bogen er en god og hjælpsom hjælp…
    Vil gerne fortælle om hans historie, måske du kan give den videre…
    Han fik hjælp af en rigtig god læge vi er tilknyttet, som faktisk gave ham nogle stærke b-vitaminer med gode adaptogener urter i, samt zink og fedtsyrer. Efter 14 dage kom han stille og roligt tilbage og nu efter 2 mdr er han tilbage på fuld styrke. Et råd jeg gerne vil give videre til andre om de kommer i samme situation.

    Mvh
    Anette
    Tulstrup Kro

    • Hej Anette
      Tak for dit indput. Søvn er vigtigt, men det er også vigtigt at være opmærksom på ens sundhedstilstand og sørge for, at den er i orden. Det glæder mig at høre, at det har hjulpet din medarbejder.
      Mvh
      Bjarne Toftegård

  2. Pingback: Sådan får du mere fokus energi og mindre stress | Connie Kragelund

  3. Som regel er der meget hjælp at hente i de gode råd om, hvordan man undgår det, der gør søvnen besværet, og sikrer sig det, der hjælper til den gode søvn.

    Men det hele bliver næsten lige meget, når det ikke handler om en selv, men om andre. Hvis barn eller børn vågner ofte, eller som babyer har behov i løbet af natten, så er der tale om en søvnforstyrrelse, der hverken ordineres piller, motion eller sygemelding for.

    Hvis man samtidig har en ægtefælle, der pga. sygdom, arbejde eller andet ikke er i stand til at overtage eller hjælpe, eller hvis man er eneste forælder, så er der tale om en væsentlig stressfaktor igennem længere tid. Det er ingen trøst, at det bliver mindre med barn eller børns alder, for det udækkede søvnbehov stresser nu og her. For mange vil ikke engang en sygemelding fra et evt. arbejde være nogen hjælp. fordi arbejdet måske er det eneste, der rent faktisk giver energi – struktureret dag, kendte og afgrænsede krav mv.

    Stadig flere får pga. af vores (efter min mening syge) samfunds struktur langt til nærmeste familie, mindre familier osv. Når det offentlige, der i velfærdsstatens hellige navn skulle træde til for at bøde på samfundets fortrædeligheder, stadigt oftere svigter pga. manglende politisk vilje, ja så er håbløsheden udtalt.

    Hverken psykiater eller psykolog er nogen som helst hjælp til i en verden, hvor kun dem med en diagnose får hjælp (hvis nogen overhovedet).

  4. allan lorenzen

    jeg har haft problem med at falde i søvn i mere end 3 år.ligger vågen 2-3 timer hver eneste nat.har efterhånden mistet mit gode humør og min appetit.min læge trækker på skulderen når jeg fortæller ham om mine søvn problemer.så jeg hved ikke om du har nogle råd til at komme af med mit problem jeg er 80 år og er ellers rask og rørig. mvh allan lorenzen

    • Hej Allan
      Vores evne til at få en god nats søvn kan falde med alderen, så vi skal være ekstra omhyggelige med alt omkring vores søvn. Regelmæssighed er nok nummer ét, det vil sige samme sengetid hver dag. At have det HELT mørkt fra du går i seng til du står op en en anden ting. Jeg har i den guide, der er beskrevet øverst på denne side, 20 råd til at få en bedre søvn. Måske kan du bruge nogle af dem. Der er også teknikker til at falde i søvn på, hvis man ligger vågen. Guiden kan fås i alle boghandler.
      Mvh
      Bjarne Toftegård

Submit comment

Allowed HTML tags: <a href="http://google.com">google</a> <strong>bold</strong> <em>emphasized</em> <code>code</code> <blockquote>
quote
</blockquote>