26 comments on “Klar besked om stress

  1. kate christensen

    hej vil lige høre hvad man kan gør ved kroniske stress har lige fået det vil bare høre om nogen god råd hils kate

  2. Pernille

    Hej.
    Kan stress godt give en slags føleforstyrelser i fingre/arm/tær/ben. Uro/prikken/snurren?
    Mvh. Pernille

    • Lise-Lotte

      Pernille tjek bogen ud binyretræthed.
      Prikken i fingre og fødder kan være tegn på stofskifte problemer tjek stofskiftesupport.dk ud

  3. Hej Pernille
    Ja, stress kan godt give føleforstyrrelser, f.eks. i form af prikken. Men du bør altid få det undersøgt hos en læge, for det kan også skyldes andre ting.
    Mvh Bjarne Toftegård

  4. jeg har for 2 år siden været syg i 7 måneder med stress og udbrændthed, har siden da haft dårlig hukkommelse. glemmer simple ting i løbet af min arbejdsdag. kan min tidligere stresssygdom have påvirket min hukkommelse kronisk?

  5. Hej Louise
    Stress i sig selv giver formodentligt ikke vedvarende hukommelsesproblemer. Men det kan nogle af følgevirkningerne af stress, så som udbrændthed og alvorlig depression muligvis gøre. Der er uenighed om dette indenfor forskningen, så det er svært at udtale sig om det. Men der er andre, der oplevet det, du oplever – at hukommelsen ikke bliver sig selv igen. Nogle gange vil man dog oplevet en langsom forbedring.
    Mvh. Bjarne

  6. Kitty aggerholm

    Hej Bjarne.

    Tak for din super gode hjemmeside.

    Jeg har for et år siden fået at vide jeg har kronisk stress og Neurasteni. Samt har et nedsat funktionsniveau i forhold til ethvert erhverv. Stationær.

    Efter en jobprøvning, hvor jeg kun magtede ganske få timer om om ugen, blev jeg sendt til en Psykiater der mener jeg har en Depression.

    Så er det jeg bliver forvirret? og er tvivlende.

    Kan du fortælle mig hvad der er af forskelle mellem Neurasteni og Depression?.

    Vh. Kit.

  7. Hej Kitty
    Det er ikke altid let at stille diagnoser. Jeg er ikke specialist på dette område, men kendetegnende ved neurasteni er træthed, og kendetegnende ved depression er nedtrykthed/ tungsind. Derudover har de, og andre sygdommen mange fælles symptomer, som gør det svært at skelne mellem dem. Det er altid godt at være åben for alternativer og måske også en gang imellem at få en “second opinion”.
    Mvh Bjarne Toftgård

  8. Gitte Amstrup

    Hej
    Ville høre om I kan anbefale et godt 6 ugers selvvalgt kursus for ledige, der har været ramt af stress?

    Jeg vågnede en morgen i feb. 2012 og havde synsforstyrrelser. Alt drejede rundt da jeg lå i sengen og jeg kunne ikke stoppe det. Ligesom hvis man har været meget fuld og alt rundt om sengen drejer. Prøvede at slappe af, men det var der stadig. Efter 15 min var det væk, men havde kvalme/ubehag resten af dagen. Blev tjekket for virus på balancenerven hos halslægen og sendt til neurologisk afd. og fik tjekket bl.a. rygmarvsvæsken. De fandt intet, så det kunne skyldes stress. Syntes jeg havde travlt på arbejde, men ikke stesset som sådan. Vi er meget hjemme mennesker og børnene er flyttet hjemmefra, så vi har ikke et stort program vi skal nå til dagligt.

    Ultimo nov. 2012 blev jeg sygemeldt med stress efter længere tids påvirkning pga. travhed og omsætningsrekorder på arbejde i 2012. Jeg arbejder på kontor med mange funktioner – og kollegerne var også mere eller mindre stressede. Det kunne vi bekræfte hinanden i hverdag – den ene dag tog den anden…..

    Efter flere måneder med symptomer, som jeg til dels ignorerede, da travlheden nok ville falde til normalt niveau snart….. resulterede det i, at jeg i nov. 2012 pludselig kun kunne sove 2-3 timer om natten, bl.a. fik jeg konstant trykken i brystet, konstant hovedpine, diarré, hjertebanken, let til gråd, koncentrationsbesvær, hukommelsesbesvær (hjernen var som en si), rastløshed, 2 panikanfald. Jeg kunne simpelthen ikke hænge sammen.
    Lægen sagde jeg skulle trække stikket helt ud og jeg gik sygemeldt i knapt 2 mdr. Jeg havde kontakt/samtaler til en erhvervspsykolog på stresslinien via min forsikring og jævnlige samtaler med lægen. Der gik 14 dage før jeg kunne se og føle efter, at min krop havde givet mange signaler længe!!
    Lige før jul havde han ansat en mere, som skulle aflaste hans markedsansvarlige (som også var ved at vippe med stress) og så samtidig kunne aflaste mig med nogle opgaver. Dette mente han jeg skulle huske at fortælle min læge – det ville lægen blive glad for….. Jeg sagde at det nok var mig der var mest glad for at blive aflastet.
    Midt i januar 2013 kom lysten til at starte op på ½-tid – og jeg var begyndt at glæde mig. Jeg var til en opstartssamtale, hvor jeg blev præsenteret for endnu flere opgaver end dem jeg havde da jeg blev sygemeldt (chefen havde lovet jeg skulle aflastes, men havde fyldt om med andre opgaver for at aflaste andre i afdelingen, så de kunne koncentrer sig om mer-salg) – og jeg meldte ud at jeg på nuværende tidspunkt ikke kunne sige ja eller nej til alle punkterne, men at jeg måtte tage 1 ting ad gangen og bygge på – så var det meget muligt jeg kunne tage alle senere hen. Dette var min arbejdsgiver ikke tilfredst med – jeg måtte vælge om jeg var med på vognen eller ej – ellers stod der konkurrenter der gerne ville tage over….. Så gik han til et andet møde.
    2 dage efter var jeg ved lægen igen og han forlængede sygemelding 1½ uge. Jeg ringede til min teamleder og informerede hende og vi snakkede om samtalen – jeg sagde at hans måde at tackle min stresssygemelding og opstart på satte mig tilbage, i stedet for at hjælpe mig i gang. 3 timer senere ringede han og fyrede mig.
    Jeg blev faktisk lettet, for han havde presset mig meget under mit stressforløb – og sagde han vidste hvordan man tacklede sådan et forløb. Det var vi ikke helt enige om :-) – og det fik jeg fortalt ham (på en pæn måde).
    Nå, men selve fyringen gjorde mig faktisk godt, for knuden jeg fik i maven når jeg snakkede med ham forsvandt og da jeg blev fritstillet brugte jeg et par måneder til at komme ovenpå. Motion, gå lange ture og hygge mig med vores hunde. Jeg fik erstatning pga. usaglig fyring og fyringsgrunden “samarbejdsproblemer med ledelsen” blev omdøbt til “pga. omstruktureringer”, så jeg slap for karantæne fra a-kassen.
    Jeg er nu jobsøgende igen :-) og håber jeg får arbejde på en god arbejdsplads i fremtiden. Men da jeg går ledig og har ret til 6-ugers selvvalgt kursus, ville jeg gerne styrkes til at modstå presset og den ofte stressede hverdag der kan være på arbejdspladserne i dag.

    Så kan I anbefale et godt kursus vil jeg være meget glad.

    Gerne et i trekantområdet.

    Tak på forhånd

    Gitte

  9. hey, virkeligt en god site du har her 😉 Der er rigtigt mange fortolkninger af symptomerne på stress. Og symptomerne kan være mange forskellige. Det ville hjælpe meget hvis de forskellige fagprofessioner fandt et ‘fælles sprog’ om stress og de lidelser det kan medføre.

    Her er 5 eksempler på definitioner på hvad stress ER:

    1. Almen definition på stress fra Lazarus:

    ‘Stress er en tilstand hvor omgivelsernes krav og/eller personens indre krav har forsøgt at overskride, eller overskrider personens tilpasnings muligheder ,ressourcer og behov’

    2. Stress som Psykiater Inga-Lena Bengtsson definerer det:

    ‘Stress er en organisk hjerneskade.Har hjernesvæv været udsat for stress hormoner over lang tid, bliver selve nervecellerne / neuronerne i hjernen skadet. denne skade fører til fysisk og/eller psykiske symptomer men kan også føre direkte til sygdomme’

    3. Bobby Zachariae er stress definitionen sådan her:

    Stress er en proces hvor ændringer, trusler, krav i omgivelserne udfordrer personen eller overstiger personens evner til at tilpasse sig. resultatet bliver psykologiske og biologiske ændringer som kan få betydning for vores almene helbred.stress er en tilstand med forhøjet kortisol niveau

    4. Overlæge dr.med. Bo Netterstrøm fra Stressklinikken på Hillerød Sygehus, og forfatter definerer Stress som :

    ‘Stress er en belastningstilstand, og det er ligegyldigt om den opleves som ubehagelig eller ej. Stress er hermed altså en fysisk/psykisk tilstand man befinder sig i når man belastes af opgaver, krav og trusler’

    5. Center for stress har lavet deres egen definition:

    ‘stress skal ses som en biologisk reaktion. Stress er den kombination af reaktioner som er i din krop ved belastning og når du bliver udsat for det der kaldes en ‘stressor’

    Så, det er ikke nemt lige at tale om fænomenet dtress og specielt dets betydning for det mennesker der oplever at have stress

  10. Hej Michael
    Du har ret i; at stress-begrebet bliver brugt forskellige, og det får du illustreret rigtigt fint med dine eksempler. Det ville være rigtig godt, hvis man finde en fælles definition, men det er lettere sagt end gjort.
    Den måde, jeg bruger begrebet på, er den naturvidenskabelige (og lægevidenskabelige) forståelse af stress. Det er den, der bliver brugt indenfor forskning indenfor stress, og er også den Bo Netterstrøm også bruger.
    Mvh Bjarne Toftegård

  11. Dorte Fjelsted

    Hej Bjarne.
    Jeg er en ung kvinde på 24 som desværre er gået ned med stress og netop er startet i behandling hos psykolog. Efter længere tid med hjertebanken, koldsved og konstant tissetrang på vej til arbejde gik det desværre galt og jeg endte med at få det min psykolog omtaler som et angstanfald. Mit problem er nu at den konstante tissetrang fortsat er der selvom jeg er sygemeldt fra arbejdet. Der er ikke umiddelbart nogen lægelig forklaring på problemet og mit spørgsmål er derfor om stressen godt kan sætte sig i kroppen som et fysisk symptom? Jeg har virkelig søgt meget på nettet for at undersøge om andre har oplevet det samme og har ikke kunne finde noget om om der kan være en sammenhæng. Min erfaring er at når jeg lytter til stress af appen så forsvinder tissetrangen, ligesom den også er forsvandt da jeg var hos psykologen og talte det hele igennem. Jeg tænker derfor at det jo på en eller anden måde må være psykisk betinget, jeg ved bare ikke hvordan jeg får det til at stoppe igen og det er meget hæmmende for mig da jeg ikke synes jeg kan overskue at skulle være sammen med andre når jeg har det sådan her. Jeg håber virkelig at du kan hjælpe mig. Mvh dDorte

  12. Hej Dorte
    Tissetrang er et almindeligt stresssymptom. Det kan komme, når man føler sig presset. Det, at der forsvinder, når du slapper af, tyder på, at du ellers er lidt småstresset. Men det er stadigvæk er symptom. Løsningen er at finde årsagerne og gøre noget ved dem. Det kan være noget du tænker eller noget du oplever. Egentligt kan det blot være tanken om at du er tissetrængende. Prøv at lægge mærke til, hvornår det er mere end sædvanligt.
    Mvh Bjarne Toftegård

  13. Heidi Hansen

    Hej Bjarne
    Jeg har været sygmeldt i 3 uger pga stress …jeg går til samtaleterapi og er glad for dette…jeg får stadig dage hvor jeg føler mig helt tom inden i og helt tom i hovedet…er dette normalt
    Hilsen Heidi

  14. Hej Heidi
    Det er helt normalt at føle sig top indeni, når man er sygemeldt med stress. Det bliver bedre efterhånden som du får det bedre. Hvis det ikke bliver bedre, så skal man have undersøgt om man har en depression.
    Mvh. Bjarne Toftegård

  15. Marianne Andersen

    Hej Bjarne.

    Gik ned med stress i 2008. Fyret efter 33 år i samme firma. Er desværre blevet flexjobber for et år siden. Jeg har prøvet SÅ MANGE ting for at få det bedre, men intet har hjulpet mig. Jeg har spændingshovedpine altid, tinnitus, spændinger i hele kroppen . Har du nogle løsninger, så jeg kan “leve igen” ?

    MVH. Marianne

    • Hej Marianne
      Det er godt, du har prøvet mange ting. Men du har ikke lige ramt det, der kan hjælpe dig. Ofte er terapi er løsning, selv om symptomerne sidder i kroppen. Andre løsninger kan være SE-terapi, hypnose eller mindfulness.
      Mvh Bjarne Tofegård

  16. Annette Lehmann

    Hej Bjarne
    jeg er en som “lider” af vinter dep. og har derud over fik jeg stress, det kom snigende, først da jeg gentagende gange fik at vide ,- er du ikke lidt spids, el du har da en lidt kort lunte, gik det op for mig ,- noget var galt .
    Det at jeg selv erkendte mit problem og gik til lægen hjalp, men inden det skete, var jeg inde på din side og det gjorde, jeg fik taget mig sammen til at opsøge læge samt fortælle hvad der var galt. Jeg fandt hurtig ud af der ikke blev set ned på mig af den grund, nej tværtimod, de blev glade for jeg meldte ud, så viste de hvorfor og nu arbejder vi ud herfra.

    Så tak fordi du er der :-) Annette

    • Hej Annette
      Tak for dit indlæg. Det er godt at høre, at du fik taget de skridt, der skulle til for at vende udviklingen.
      Jeg er glad for at høre, at jeg har kunne hjælpe dig på denne måde :-)
      Det er også inspirerende for andre, til at turde være åben om en udviklende stress.
      Mvh Bjarne Toftegård

  17. Kristian

    Hej Bjarne .
    Jeg fik for 8 måneder siden et anfald af en art , jeg kørte bil og i et lyskryds , fik jeg det en voldsom trykkende for brystet , og hev selen af følte jeg ikke kunne få luft, og sprang ud af bilen, fik det kort tid efter lidt bedre, men trykkede forsat lidt, så kørte bilen hen banegården, og gik ind til en ven jeg har i butikken og lagde mig på deres sofa, min ven synes jeg skulle ringe til vagt lægen, så gjorde jeg og han spurgte om jeg kunne kører herop, og sagde jeg kunne prøve, jeg fik det sådan on and OFF dårligt , så tog chancen og min ven kørte med, da vi kom ind, tog de en ekg med det samme og mit blodtryk , mit blod tryk viste 157/78 og en puls på 109 , det skal lige siges jeg kender min hvile puls og ligger på 69 ca . Lægen undersøgte mig, og synes det virkede som et panik angst anfald ,( 3 uger før dette skete var jeg 2 uger i udlandet, hvor et nært familie medlem blev syg, og følte mig magtesløs, vi kunne ikke få ham med hjem af forskellige grunde.) men bad mig gå til min egen læge også, og gjorde jeg også, og fik taget endnu en ekg test, og blev efter følgende sendt til en hjerte læge specialist , Gert og han forklarede mig mit hjerte var sundt og rask, og jeg ik skulle bekymre mig, men det er nemmere sagt end gjort, når man ofte for hjerte bankende og har følsesløs i mine fingre og tær ,samt hovedpine ,og er tit træt og en underlig uro i kroppen tit, altså føler mig syg på en måde som er ubehageligt, hvorfor jeg skriver, er fordi jeg har spurgt min læge om det ikke kunne være stress, hvor han svarede det tror jeg ik, og har efterfølgende sendt med til funktionelle lidelser centeret , pga jeg har ondt i albuen , og lidt hævet under armen, som han ik mener er kræft. Mit spørgsmål er, hvordan finder jeg ud af om jeg er stresset? For er det angst jeg har, så er stress vel også det der styrer det lidt. Er i tvivl om det er stress eller angst der driller mig. Og hvad er de bedste råd? Har downloadet din app, håber den kan hjælpe lidt på min søvn vågner tit nogen gangen om natten. Mvh Kristian

    • Hej Kristian
      Tak for din historie. Det hjælper også andre at kunne læse, hvordan man kan have det. Stress og angst er i familie med hinanden. Angst er en slags dobbelt stress. Det, man skelner imellem, er, om det er noget man oplever som en konkret hendelsner (akut stress) eller noget der er opbygget (kronisk stress). Jeg oplever ofte personer, der får panikangst efter at have været stressede i længere tid. Angsten er så et symptom på stressen. Men for at at lægen vil diagnosticere det som stress, så skal du nok også have andre symptomer, så som søvnbesvær, hukommelses- eller koncentrationsbesvær. Relationen mellem “funktionelle lidelser” og stress er også uklar. Jeg er overbevist om, at stress kan give “funktionelle lidelser”, men man kan også få dem uden stress. Men uanset hvad, så er det stadigvæk symptomerne, der er fokus på. Det er bedre at flytte fokus over på årsagerne til symptomerne, og ikke mindst, hvad man kan gøre ved årsagerne.
      Hilsen Bjarne Toftegård

  18. Hej Bjarne!
    Jeg er 21 og enlig mor til en skøn dreng på snart 4. Jeg er derudover lige startet på uddannelse her fra 31 August, og jeg er frivillig hos to kunstnere, hvor jeg bruger mine daglige fritimer (, når min søn er i børnehave, hos sin far, eller når jeg får aflastning af mine forældre,) og onsdage og står for forskellige workshops. Der er ingen tvivl om, at jeg elsker mit liv, og jeg vil ikke undvære noget af det. Jeg er opmærksom på, at jeg skal passe på mig selv, da jeg har meget at se til, og selvom jeg ofte mærker efter i mig selv og mediterer, kan jeg mærke at jeg presser mig selv. Det fungerer nu, men for hver dag der går, kan jeg mærke, at der skal mindre til, før jeg bliver irritabel og/eller ked af det.
    Jeg havde en oplevelse i går, hvor jeg endnu en dag havde haft workshop, og derved været i gang hele dagen. Jeg fik det fysisk og psykisk i slutningen af workshoppen og da jeg lå i min seng. Jeg blev ked af det og frygtede for mit liv – Min far har været alvorligt stresssyg, så jeg kender til hvor slemt det kan gå, hvis man ikke får taget hånd om det.
    Jeg vil for alt i verden ikke kolapse, men jeg har brug for hjælp, og jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal stille op.

    Mvh Freja

    • Hej Freja
      Det er rigtig godt, at du er så bevidste om at du kan være ved at udvikle en stress. Nogle gange kan man komme langt selv, for eksemel ved hjælp af min bog ‘Mindre stress – Mere overskud’ eller det e-kursus, der er på hjemmesiden. Men nogle gange er det bedre med en mere personlig hjælp i form af stresscoaching eller psykologhjælp. Under alle omstændigheder er det vigtigt at identificere årsagerne, og gøre noget ved dem. Symptomerne er et resultat af årsagerne.
      Mvh.
      Bjarne Toftegård

Submit comment

Allowed HTML tags: <a href="http://google.com">google</a> <strong>bold</strong> <em>emphasized</em> <code>code</code> <blockquote>
quote
</blockquote>