Lederkollegaer meget stressede

 Lederkollegaer meget stressede  / stress, ledelse, ledere, topleder, kollega, kollegaer

Flem skriver under Spørg om stress

“Hej Bjarne

Jeg sidder i en mellemlederstilling i en mellemstor virksomhed i Danmark. Virksomheden er en del af en større koncern, der presser organisationen hårdt for at få implementeret forskellige koncern projekter.
Jeg er fornyligt blevet konfronteret med at flere af mine lederkollegarer er meget presset og tæt på bristepunktet.
Jeg har selv oplevet en kollega bryde sammen foran mig, og har fået fortalt (af en kollega der også er hårdt presset) at flere er ved at “give op”.
  
Såvidt jeg ved er direktøren i virksomheden orienteret om situationen, men såvidt jeg er vedgøres der ikke noget konkret for at få reduceret opgavebyrden og dermed fjerne årsagen til presset.
Jeg har snakket med en af de pressede om at der skal gøres noget for at organisationen ikke bryder fuldkommen sammen. Jeg er dog meget i tvivl om hvad der skal gøres. Jeg har selvfølgelig overvejet at gå i dialog med direktøren, men spørgsmålet om det er nok, når nu han godt er klar over problemet.
Det helt store problem er ikke at direktøren presser for at få udført opgaver, men at koncern medarbejderene presser mine kollegarer helt vildt. Mine kollegarer har svært ved at sige nej, og det presser dem så meget at vi nu oplever sygemeldinger, gråd og rygter om at flere medarbejder leder efter nyt arbejde.
Jeg skal nævne at jeg selv åbenbart er noget mere hårdfør end mine kollegarer. Jeg oplever ikke det samme pres og har ikke problemer med at sige nej.
Et godt forslag til hvordan vi kan komme videre vil jeg sætte stor pris på

mvh
Flem”

Hej Flem

Det lyder, som der er meget stress i den virksomhed, du arbejder i, og at det har stået på et stykke tid. Og det lyder ikke, som det af sig selv bliver bedre i den nærmeste fremtid.

Omgangstone, opgivenhed, at din kollega har det svært og medarbejderflugt er blot nogle af symptomerne på stress i en virksomhed. Det er vigtigt at være klar over, at det er SYMPTOMER og ikke ÅRSAGER. For at gøre noget er det nødvendigt at identificerer, og derefter effektivt at tage fat på, årsagerne. Et eksempel på, hvad du kan gøre som leder, er at (nogle af) dem, der referere til dig, skal spørge dig først, før de siger ja til en opgave. På den måde fjerne du presset fra dem, og det bliver lettere for dem, at sige nej … da ansvaret er dit. Efter en periode på den måde, vil de være meget bedre til at sige nej på egen hånd.

Når stress er kommet så langt ud, som det tilsyneladende er hos jer, kan den kun løses, ved at topledelsen går ind i problemet og tager ansvar for at få det løst. Hvis direktøren ikke gør noget, er det næsten umuligt at rettet op på det igen. Men hvis direktøren går ind og melder ud, at han vil sætte ind overfor stress, så er det absolut muligt at gøre noget. Noget af det vigtigste, han kan gøre, er at melde ud, at I vil gøre noget for at reducerer stressen. Det er vigtigt at stress ikke bliver et tabu. Ikke at snakke om stress er med til at forværre stressen, da man så gør noget for sent. I bør også overveje at lave en operationel stresspolitik, hvis I ikke allerede har en.  

Med venlig hilsen
Bjarne Toftegård

————————————————-

Kender du til stress i din virksomhed? Hvad gør (top-)lederne? Hvad gør andre? Hvordan virker det? Skriv gerne om dine erfaringer nedenfor, hvorved du kan hjælpe andre.

Submit comment

Allowed HTML tags: <a href="http://google.com">google</a> <strong>bold</strong> <em>emphasized</em> <code>code</code> <blockquote>
quote
</blockquote>