Stress - forstå, håndter og forebyg stress privat og på arbejdspladsen

nyhedsbrev

og gratis materiale

   

stressForebyggelse - for private

Det er bedre at forebygge stress end at skulle afhjælpe stress. Her på siden kan du få nogle tips til, hvordan du kan forebygge stress.   

 

Man kan forebygge stress på to måder: 1) Ved at undgå stressårsagerne. 2) Ved at blive mere robust overfor stressårsagerne.

 

Du bør tilstræbe, at de fleste hverdage er uden stress, ved at arbejde på at blive god til at klare hverdagens udfordringer.

 

Du vil nok altid opleve lidt stress. Det må bare ikke blive for meget. Hvis du oplever stress for tiden, eller er blevet stresset, så se mere under: Stresshåndtering - private.

Vi tilbyder

Du kan forebygge stress på forskellige måder. Vi kan hjælpe dig med f.eks.:

Lyt til din krop

Den bedste måde at forebygge stress på er at lytte til din krop. Du bør hverken have det fysisk eller psykisk dårligt uden at gøre noget ved det. Lyt til alle de signaler, kroppen sender til dig. Hvis der er noget galt, så find ud af, hvad det er, uanset om det er stress eller ej, og gør noget ved det, hvis du kan.

 

Hvis stressen udvikler sig, så er det vigtigt at handle på det, før den overhoved bliver alvorlig. Det er meget forskelligt, hvordan begyndende stress udtrykker sig, men det kan f.eks. være, at du sover dårligt, at du begynder at glemme ting, at du bliver mere kort fra hovedet, osv. Se mere under symptomer på stress.

Lev sundt og balanceret

Det er vigtigt at have det godt, for at kunne modstå stress. Du kan leve sundt ved at få:

  1. Jævnlig motion
  2. Mental afslapning
  3. Nok søvn
  4. Rigtig kost

 

Med stresscoaching kan du lære at leve sundt og balanceret.

Kend dine grænser

Du må kun undtagelsesvis overskridt dine egne grænser. Det er vigtigt både at sig til og fra. Du bør også have balance i livet, både hvad angår arbejde, familie og dig selv.

 

Hvis du er i en situation, hvor dine grænser ofte blive overtrådt, så er du nødt til enten at ændre din grænser eller at ændre på situationen.

 

Med stresscoaching kan du arbejde med dine grænser.

At blive mere robust mod stress

Lidt stress er et vilkår i et moderne liv. Vi kan ikke undgå stress, det må bare ikke blive for meget. Vi kan gøre en del ting, for at blive mere robuste overfor den stress, vi oplever i vores hverdag.

 

Det er nemlig ikke altid, vi kan gøre noget ved stressårsagen. I så fald kan vi arbejde på at blive mere robuste overfor dem. En ting kan kun stresse dig, hvis du har en dårlig følelse i den sammenhæng. Således er nogle teknikker rent praktiske, medens andre er at arbejde med sine følelser. Eksempler på teknikker er:

 

  1. Hvis der er noget, du ikke kan eller vil gøre noget ved, så vælg mellem at sige:
    NEJ, HJÆLP eller PYT
  2. Skriv ting ned, prioriter dem, lave en ting ad gangen, og vær tilfreds med det.
  3. Lær at vælge ud fra dine følelser/mave, og stå ved dine valg. Hvis valget senere viser sig at være rigtigt, så var det jo det rigtige valg. Hvis valget senere viser sig at være forkert, så valgte du alligevel det, der på det tidspunkt var rigtigt for dig.
  4. Lad ikke andres følelser påvirke dine følelser. Sig til dig selv, at "det er deres følelser", og at "de har lov til at føle, det de gør, uden at jeg også skal føle det".
  5. Læg den dårlige samvittighed fra dig. Pas godt på dig selv, for at være noget for din familie og for at være noget for dit arbejde. Sig til dig selv, at "jeg gør det så godt, jeg kan", eller "jeg gør det godt nok".

 

Med stresscoaching lærer du flere teknikker til at blive robust mod stress.

StressTelefonenStress-
Tele-
fonen >

 

Ring til os og få en gratis snak om stress.

 

Næste gang er  

Se flere tider >

   
   
   
   

 

Kontakt >

Artikler >

Litteratur >

Stress test >

Referencer >

Presse >

 

Login >

Forebyg Stress ApS

Hammerensgade 1, 2.sal

1267 København K

 

Tel: 20708050

info@forebygstress.dk

 

CVR nr. 29625611