|
|
Forebyg stress på arbejdspladsenDet er bedre at forebygge end at helbrede. Det gælder også stress. Alvorlig stress har en række konsekvenser. Det kan have store omkostninger for såvel virksomheden som medarbejderne. Heldigvis er der meget, man kan gøre.
Det er vigtigt, at stress ikke er et tabu i virksomheden. Stress er et vilkår de fleste steder. Den må blot ikke udvikle sig til alvorlig stress. At lukke øjnene for stress, gør det kun værre. En åben dialog om stress reducerer stress i virksomheden.
En virksomhed kan iværksættes en række initiativer af dels organisatoriskt, dels af oplysende og uddannelsesmæssig karakter og dels for at identificere muligheder for stressreduktion i virksomheden. Vi tilbyder initiativer mod arbejdsrelateret stressI kan forebygge stress på forskellige måder. Vi kan hjælpe jer med f.eks.:
Få mere information på linket ovenfor eller nederst på siden > Forstå stress på arbejdspladsenForskellige mennesker lægger ofte forskelligt i ordet stress. Det kan være alt fra den akutte stress,til travlhed ,til den alvorlige kroniske stress. Nogle tænker på stressårsager, mendes andre tænker på stresssymptomer. Hvis man i en virksomhed skal arbejde mod stess, er det afgørende, at man får et fælles sprogbrug omkring stress, da men allers vil tale forbi hinanden, og der vil være basis for mistorståelser.
Læs mere på: Hvad er stress? Arbejdsmiljø, arbejdskultur og trivselStress hænger i høj grad sammen med arbejdsmiløjet. Stress hænger især sammen med det psykiske arbejdsmiljø men også med de fysiske arbejdsforhold, så som støj, temperaturer m.v.
Dårligt psykisk arbejdsmiljø og alvorlig stress er i store træk to sider af samme sag. En effektiv indsats for at forebygge stress brobedrer således det psykisk arbejdsmiljø. Det psykiske arbejdsmiljø omfattter såvel interne forhold, eksterne forhold som medarbedernes egen holdning til arbejet.
En del af arbejdsmiljøet er arbejdskulturen. Det er værd at overveje, om man har en arbejdskultur, der fremmer eller hæmmer stress. Hvis arbedskulturen fremmer stress, bør der sættes ind overfor denne.
Målet er god trivsel. Men man løser ikke et stressproblem ved kun at kigge på trivsel. Man er nødt til at adressere stressen direkte, for på den måde at kunne opnå trivsel. Mindre stress på trods af omstændighederneI mange virksomheder er stressniveauer højt, og situationen er den, at man ikke på kort sigt kan ændre væsentligt på dette.
Hvis det er tilfældet, så er kunsten af undgå stress på trods af omstændighederne. Dette kan læres, så man på den måde kan forebygge stress. KompetenceudviklingUdover at man organsatorisk skaber rammerne for at forebygge stress, er det nødvendigt med kompetanceudvikling af såvel lederne som medarbejderen.
Gode rammer er ikke altid nok. God ledelse er hellere ikke altid nok. At medarbejderne er gode til stresshåndtering, er hellere ikke altid nok. Der skal en indsats til på alle tre områder.
Dette kan typiske gøres ved fordrag eller workshops med enten interne eller eksterne undervisere. Beredskab på arbejdspladsenEn af de forebyggende aktiviteter er at sikre, at der er et beredskab klart, hvis en eller flere medarbejdere er på vej til at blive stressede, eller ligefrem er blevet alvorligt stressede. En beredskabsplan vil kunne indholde:
Ofte vil indsatsen blive koorineret af en personaleafdeling, en leder eller en medarbejder med ansvaret for dette.
Hvis I har en forsikringsordning, er det vigtigt at finde ud af, hvad den egentligt dækker. Ofte er dækningen utilstrækkelig og skal suppleres med andre former for hjælp. |
|
|
Forebyg Stress ApS Hammerensgade 1, 2.sal 1267 København K
Tel: 20708050
CVR nr. 29625611 |